مقالات

انواع نقاله‌ها (Conveyor) بر اساس عملکرد و نحوه استفاده

تجهیزاتی که کار انتقال مواد را انجام می‌دهند، نقاله نامیده می‌شوند. نقاله‌ها بخش جدایی‌ناپذیر فرآیندهایی مانند تولید، استخراج، فرآوری، مونتاژ و… در کارخانجات صنعتی هستند. نقاله‌ها در حقیقت نقشی بسیار مهم در کارخانجات صنعتی ایفا می‌کنند. شرکت آورتین با توجه به دانش روز و استفاده از استاندارهای مرتبط و هم‌چنین نیاز بازار و مشتریان ماشین‌آلات آردسازی، خوراک دام و طیور و از جمله انواع نقاله‌‌ها را طراحی، تولید و عرضه می‌نماید.

نقاله‌ها (Conveyor) بر اساس عملکرد و نحوه استفاده به صورت زیر دسته بندی می‌شوند

  • انتقال دهنده های مستقر در محل مخصوص: a) با عضو کششی   b) بدون عضو کششی
  • انتقال دهنده های متحرک
  • انتقال دهنده های پنوماتیکی
  • انتقال دهنده های هیدرولیکی

a-1) انتقال دهنده های ایستا با عضو کششی

الواتورهای کاسه ای (bucket elevators)، انتقال دهنده های سقفی، الواتورهای قفسه ای و آسانسورها، که همگی انتقال دهنده‌های دارای عضو کششی هستند

b-1)انتقال دهنده های ایستا بدون عضو کششی

مارپیچ ها و لوله های انتقال دهنده چرخان و انتقال دهنده های رولری

الواتورها نیز شامل  بخش‌های زیر  می‌باشند:

  1. عضو حمل کننده بار قاشقک‌ها
  2. عضو کششی که قدرت الکتروموتور را برای حمل به عضو حمل کننده بار منتقل می کند که می توانند زنجیر یا تسمه لاستیکی باشند.
  3. تکیه گاه و اعضا میانی مانند پولی‌ها( فلکه ها،رولرها و چرخ زنجیر)
  4. دستگاه Take up برای ایجاد کشش رویه در عضو کششی (این سیستم اولیه و لازم را در کفی ایجاد می کند)
  5. واحد محرک برای ایجاد حرکت در عضو کششی
  6. قاب یا محفظه سیستم

وقتی بار مستقیماً بر عضو کششی(کابل/زنجیر و تسمه) حمل می گردد، در این حالت عضو حمل کننده و کششی در حقیقت یک عضو می باشند.

الواتورها مجهز به سنسور خفه گیر می باشند که در صورتی که بارگذاری در باکت ها (قاشقک ها) بیش از حد صورت گیرد، عمل می کند و از آسیب دستگاه جلوگیری می کند. بارگذاری باید بصورت یکنواخت صورت گیرد.

انواع Bucketها، کاسه ها یا قاشقک های الواتورها:

  1. عمیق Deep (با زاویه 65درجه)
  2. کم عمق Shallow(با زوایه 45 درجه) که مناسب مواد تر و مواد دارای درجه حساسیت کم است
  3. مدل 7 ( مناسب حمل مواد کلوخه ای حجیم و ساینده)

عضو کششی الواتورها، تسمه یا زنجیر می باشند که بر اساس ظرفیت الواتور، ارتفاع و ماهیت مواد حمل شده و دمای محیط دارد.

تسمه های لاستیکی، باکت ها را با استحکام کمتری نگه می دارد و دارای عمل کمتری نسبت به زنجیر می باشد ولی دارای سرعت بیشتر بوده و سایش و استهلاک کمتری نسبت به حالتی که با زنجیر مواد حجیم و ساینده را حمل می کنیم دارد. تسمه ها در الواتورهای با سرعت بالا و ظرفیت کم یا متوسط تا بالای 80 متر مکعب در ساعت و تار ارتفاع 25 الی 40متر بکار گرفته می شوند که برای حمل مواد پودری،کلوخه ای ریز و با سنگینی متوسط و کم استفاده می شوند. بارگیری در این حالت توسط کاسه ها در پایین انجام می گیرد.

انتخاب زنجیر در ظرفیت های بالا و برای حمل مواد کلوخه ای درشت و سنگین صورت می گیرد. از این نوع برای حمل مواد داغ که ممکن است به تسمه های لاستیکی صدمه بزند استفاده می شود. سرعت در الواتوهای تسمه‌ای بین 2.5-0.8 متر بر ثانیه و در الواتورهای زنجیری عموماً 1.25-0.4 متر بر ثانیه می باشند ولی تا 1.8 متر بر ثانیه هم میتواند مورد استفاده قرار گیرد.

  • واحد محرک شامل موتورگیربکس و سیستم های انتقال قدرت جهت تقلیل و تنظیم سرعت است که در کلگی( قسمت بالایی) الواتورها نصب می شوند.
  • قسمت کفی (محفظه پایینی) الواتور شامل ناودانی تغذیه است که برای مواد نمناک با سیّالیت  پایین، دارای شیب 60 درجه بوده و در وضعیت بالاتر قرار می گیرد و برای مواد با حساسیت زیاد، ناودانی در قسمت پایین تر قرار گرفته با شیب 45 درجه.
  • دریچه بازدید در دیواره های پایین محفظه الواتور نصب می شود.
  • در الواتورها بسته به نوع موادی که حمل می شوند فاصله باکت ها می تواند تنظیم شود. برای مواد دانه ریز مانند سیمان ، شن، فسفات و….. باکت ها با فاصله قرار می گیرند و مواد از طریق قاشق زدن (حفر کردن) صورت می گیرد و در مواد دانه درشت کلوخه ای و سابنده، عمل بارگذاری توسط حفر کردن ممکن نیست چون باعث آسیب دیدن کاسه و پارگی تسمه می شود و در ای موارد بارگذای مستقیم صورت می گیرد که این بارگذاری در الواتورها با باکت های پیوسته امکان پذیر است.

دیدگاهتان را بنویسید