مقالات

معرفی انواع مختلف ماشین آلات صنایع غذایی

انواع ماشین آلات صنایع غذایی

در میان صنایع مختلفی که وجود دارند، صنایع غذایی یکی از صنعت های پرکاربرد و حائز اهمیت محسوب می شود. تکنولوژی و پیشرفت های آن در حوزه صنایع غذایی نیز ورود پیدا کرده است. این پیشرفت ها باعث شده است که در این صنعت برای تسریع در روند تولید و بسته بندی، انواع ماشین آلات صنایع غذایی تولید و به بازار عرضه شوند.

به کمک ماشین آلات صنایع غذایی و بسته بندی، فرآیند تولید و بسته بندی محصولات، کاملا بهداشتی انجام می شود. همچنین میزان ضایعات کاهش پیدا می کند. در ادامه انواع ماشین الات صنایع غذایی را معرفی خواهیم کرد.

ماشین آلات صنایع غذایی

ماشین آلات صنایع غذایی

معرفی انواع ماشین آلات صنایع غذایی

تولیدکنندگان معتبر ماشین آلات صنایع غذایی در طراحی ماشین آلات صنایع غذایی، به نیاز بخش های مختلف این صنعت، توجه ویژه ای می نمایند و متناسب با این نیازها اقدام به طراحی و ساخت ماشین آلات صنایع غذایی می کنند.

ماشین آلات صنایع غذایی با توجه به کاربردی که در این صنعت دارند به طور کلی به انواع ماشین آلات آماده سازی و ماشین آلات مکانیکی دسته‌بندی می شوند. از انواع مختلف ماشین آلات آماده سازی به منظور تمیز نمودن و ضدعفونی کردن، درجه‌بندی، پوست‌کشی، مرتب سازی و…  استفاده می شود.  ماشین آلات مکانیکی نیز به منظور کاهش سایز و اندازه، همگن سازی، مخلوط کردن و… مورد استفاده قرار می گیرند. 

انواع ماشین الات صنایع غذایی

  • دستگاه بلانچ: در میان انواع تجهیزات صنایع غذایی، دستگاه بلانچ دارای اهمیت بسیاری است. از این دستگاه صنایع غذایی، به منظور حذف میکروب ها و باکتری های مختلف استفاده می شود. از جمله مزایای استفاده از دستگاه بلانچ، در صنایع غذایی عبارتند از:
  • از بین رفتن طعم و بوی نامطلوب سبزی ها در زمان یخ زدن
  • حذف آلودگی ها از مواد غذایی مختلف
  • از بین بردن نمک اضافی موجود در گوشت و ماهی شور
  • جداسازی پوست مغزها
  • خروج هوایی که در بافت محصول، محبوس شده است.
  • ثابت نگه داشتن رنگ، بو و طعم مواد غذایی
  • دستگاه اتوکلاو: این دستگاه در صنایع غذایی به منظور از بین بردن میکروب ها مورد استفاده قرار می گیرد.
  • دستگاه اسلایسر: از دیگر ماشین آلات صنایع غذایی می توان به دستگاه اسلایسر اشاره کرد. به منظور اسلایس کردن و خرد نمودن انواع مختلف مواد غذایی از جمله میوه، صیفی‌جات و حتی گوشت، از این دستگاه استفاده می شود. اسلایسرها دارای انواع مختلفی هستند که در قدرت موتور با یکدیگر تفاوت دارند. طراحی این دستگاه بر اساس نوع ماده غذایی مورد نظر، صورت گرفته و دارای عملکردهای گوناگونی است.
  • دستگاه های آسیاب مواد غذایی: یکی دیگر از تجهیزات صنایع غذایی که بسیار مورد استفاده واقع می شود، دستگاه آسیاب است. دستگاه های آسیاب در انواع مختلفی برای مصارف خانگی، عطاری ها و کارخانه های بزرگ تولید کننده مواد غذایی ساخته می شوند.

دستگاه های مختلف آسیاب صنعتی،  دارای ابعاد و اشکال مختلف هستند. این نوع از تجهیزات صنایع غذایی به منظور خرد و پودر کردن مواد غذایی مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. یکی از دستگاه های آسیاب صنعتی، مدل چکشی می باشد که برای خرد کردن مواد غذایی سخت مورد استفاده قرار می گیرد. دستگاه آسیاب صنعتی پره ای نیز نوع دیگری از آسیاب ها می باشد که برای آسیب مواد غذایی با حجم بالا گزینه مناسبی است.

دستگاه آسیاب مواد غذایی

دستگاه آسیاب مواد غذایی

 

معرفی دیگر تجهیزات صنایع غذایی

  • درایر یا دستگاه خشک‌کن: در بسیاری از کارخانه های مواد غذایی از درایرها به منظور کاهش رطوبت برخی مواد غذایی و خشک کردن آنها استفاده می کنند. در این فرآیند، ویتامین ها و ریز مغذی های مواد غذایی با کیفیت سابق حفظ می شوند.
  • دستگاه سپراتور: در میان ماشین آلات صنایع غذایی، از دستگاه سپراتور به جهت جداسازی استفاده می شود. از جمله کارخانه هایی که در آنها دستگاه سپراتور مشاهده می شود، کارخانه های تولیدکننده مواد لبنی هستند که به عنوان خامه‌گیر از این دستگاه استفاده می کنند.
  • دستگاه های پخت مواد غذایی: دستگاه های پخت، جزء مهم‌ترین تجهیزات صنایع غذایی هستند که دارای انواع مختلف می باشند. از جمله این دستگاه ها می توان به دیگ های بخار مورد استفاده در صنایع کنسروسازی، دستگاه های فر صنایع نان، اجاق گازهای صنعتی، مایکروویو صنعتی و… اشاره کرد.

دستگاه سپراتور صنایع لبنی

دستگاه سپراتور صنایع لبنی

ماشین آلات بسته بندی مواد غذایی

برای عرضه مواد غذایی باید نسبت به بسته بندی آنها اقدام نمود. بدین منظور انواع مختلف دستگاه های بسته بندی مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرند. هدف استفاده از این دستگاه ها، به وجود آوردن شرایط مطلوب و استاندارد برای نگهداری طولانی مدت مواد غذایی است.  ماشین آلات صنایع غذایی که در حوزه بسته بندی مواد، مورد استفاده واقع می شوند، دارای انواع مختلف همچون دستگاه های بسته بندی توزین‌دار، پودری، حجمی، پرکن انواع مایعات سرد و گرم و… می باشند.

با توجه به اهمیت بالای سلامت تولید و بسته بندی مواد غذایی، در هنگام خرید انواع ماشین آلات صنایع غذایی، متناسب با نیاز خود، تجهیز مورد نظر را انتخاب نمایید. همچنین نسبت به کیفیت محصول مورد نظر اطمینان حاصل کنید.