مقالات

روش راه اندازی کارخانه تولید آرد

کارخانه آردسازی

به منظور تاسیس هر کارخانه ای نیاز به رعایت برخی ضوابط و شرایط می باشد. کارخانه آردسازی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و چه بسا که به دلیل اهمیت  تغذیه ای آرد، برای تاسیس کارخانه تولید آرد، نسبت به سایر کارخانه ها شرایط ویژه‌تری نیز در نظر گرفته شده باشد.

به طور کلی برای احداث کارخانه آرد نیاز به طی کردن چند مرحله می باشد. مراحل تاسیس کارخانه تولید آرد عبارتند از:

  • در گام اول باید درخواست احداث کارخانه آردسازی را به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مورد نظر ارائه نمایید.
  • در مرحله بعد اگر درخواست شما توسط سازمان ذکر شده مورد موافقت قرار گرفت، باید از شرکت غله، برای تامین نمودن گندم مورد نیاز استعلام اخذ شود.
  • سپس نوبت به صدور موافقت اصولی می رسد.
  • در این مرحله نیز باید پروانه بهره‌برداری صادر شود.
  • در آخر نیز نوبت به شروع تولید خواهد رسید.

اما کار به همین آسانی نیست و برای احداث کارخانه آردسازی باید اقدامات دیگری نیز انجام داد. در ادامه صفر تا صد کارخانه آرد و شرایط تاسیس آن را توضیح خواهیم داد.

شرایط تاسیس کارخانه آرد

برای تاسیس کارخانه تولید آرد نیز مانند سایر واحد های تولیدی، باید محل اجرای طرح یا به تعبیری محل احداث کارخانه را مشخص نمایید. طبق ضوابط تعیین شده، محل احداث کارخانه های مواد غذایی باید از لحاظ مختلف دارای یک‌سری ویژگی ها باشند.

برخی از ویژگی ها مربوط به مسائل زیست محیطی مانند رعایت فاصله لازم بین محل احداث کارخانه آرد با مراکز آلوده کننده می باشد. برخی نیز مربوط به موقعیت جغرافیایی کارخانه است که به عنوان مثال باید تا حدودی از مناطق مسکونی فاصله داشته باشد. برخی نیز مربوط به مسائل اقتصادی نظیر نزدیک بودن به بازار های مواد اولیه و فروش می باشد.

محوطه  کارخانه آردسازی نیز باید دارای شرایطی باشد. به عنوان مثال باید دارای دیوارکشی با ارتفاع استاندارد و مناسب باشد. شرایط بهداشتی و فنی ساختمان تولید و سالن های آن نیز باید رعایت گردند.  به عنوان مثال سالن های تولید باید تمام ویژگی های تعیین شده  مربوط به درب ها، پنجره ها، کف کارخانه، دیوارها، سقف ها، پله ها و… را داشته باشند.

برای سطح زیربنای سالن های بسته بندی و تولید نیز ضوابطی معین شده است که باید در هنگام احداث کارخانه آرد به آنها توجه داشت. این سالن ها باید دارای فضای کافی برای ماشین آلات، تجهیزات حمل و نقل، تردد وسایل حمل و نقل، تردد کارکنان و… باشند.

سایر شرایطی که باید در تاسیس این کارخانه به آنها توجه داشت:

بخش های مختلف تاسیسات و سرویس دهنده کارخانه آردسازی نیز باید شرایط تعیین شده را دارا باشند. به عنوان مثال در سیستم روشنایی و لامپ ها رعایت برخی موارد الزامی است. سیستم های روشنایی باید برای بخش های مختلف مقدار روشنایی که نیاز است را تامین کنند. ضوابط تعیین شده شامل سیستم نصب کابل ها و لوله ها، سیستم تهویه ساختمان، تاسیسات حرارتی، تاسیسات برق، سیستم لوازم ایمنی، سیستم تخلیه زباله و… نیز می باشد.

ویژگی های انبارها و شرایط آنها نیز باید متناسب با استاندارد های لازم باشد. در کارخانه آردسازی، سیلوهای نگهداری انبار باید به برخی تجهیزات مانند تجهیزات بوجاری، سیستم خشک کن، سیستم هوادهی، باسکول، تجهیزات انتقال دهنده مانند تسمه نقاله و… مجهز باشند.

قسمت های رفاهی کارخانه آردسازی نیز باید دارای شرایط بهداشتی و فنی لازم باشند. از جمله این قسمت ها بخش تعویض لباس، سرویس های بهداشتی، آشپزخانه و… می باشند.

در زمان احداث و تاسیس کارخانه آردسازی باید  به فکر انتخاب محل مناسب برای آزمایشگاه های مورد نیاز و همچنین تجهیزات مورد نیاز این آزمایشگاه ها باشید.

بعد از اینکه در رابطه با جزئیات مکان کارخانه و فضای داخلی آن، اطلاعات لازم را کسب کردید، حتما متوجه شده‌اید که هزینه راه اندازی کارخانه تولید آرد نسبتا زیاد است. به منظور تامین مالی مکان کارخانه و دستگاه های کارخانه آرد باید برآورد هزینه ای داشته باشید. در صورت نیاز می توانید بدین منظور اقدام به اخذ وام و جذب سرمایه‌گذار نمایید.

محل ایجاد کارخانه آردسازی

یک از فاکتورهای مهم در ورود به حوزه تجارت آرد انتخاب مکان مناسب است. موقعیت مکانی عاملی تعیین کننده در موفقیت تجارت آرد است. تجارت باید به گونه ای باشد که بتواند با مقررات منطقه مطابقت داشته باشد. اگر این نکته را نادیده بگیرید، ممکن است با مشکلاتی در ابتدای فعالیت خود روبرو شوید. بهتر است قبل از شروع تجارت آرد درمقیاس کوچک یا هر تجارت دیگری، یک تحقیق در بازار آن تجارت انجام دهید. اگر در انتخاب محل اطمینان ندارید، می توانید از متخصصان آورتین راهنمایی بخواهید.

جذب سرمايه گذاري برای كارخانه آردسازی

بدون سرمایه نمی توان تجارت آرد انجام داد. توصیه می شود تجزیه و تحلیل مقدار پول و سایر منابع مورد نیاز برای شروع و حفظ تجارت خود را انجام دهید. روش های مختلفی برای تأمین مالی تجارت وجود دارد از جمله وام بانکی. برای شروع فعالیت های تجاری خود به دستگاه آسیاب، الک، نقاله و … نیاز دارید. علاوه بر این، شما به امکاناتی نیاز خواهید داشت که در هنگام خشک شدن و همچنین ذخیره سازی محصولات به شما کمک می کنند. بنابراین، اطمینان حاصل کنید که برای انجام این کار مبلغ کافی در اختیار دارید.

مقاله مرتبط: آسیاب چکشی چیست؟

مراحل تولید آرد در کارخانه

برای اینکه در یک کارخانه آردسازی، گندم به آرد تبدیل شود، نیاز به طی کردن چند مرحله می باشد.

  • مرحله اول مربوط به تمیز کردن گندم و از بین بردن ناخالصی های آن است. در این مرحله به کمک تجهیزات مختلف غربالگری و تمیز کننده، ناخالصی ها از گندم جداسازی می شوند. تمام شرایط و آزمایشات لازم مانند آزمایش رطوبت و… انجام گرفته و فرایند مرطوب سازی گندم صورت می گیرد. سپس توسط نقاله ها گندم به سیلوهای مورد نظر منتقل می شود.
  • مرحله بعد مربوط به آسیاب گندم است. فرآیند آسیاب نمودن گندم، به کمک دستگاه ها و ماشین آلات مربوطه انجام می پذیرد.
  • آردی که تهیه شده است در سیلوها ذخیره می گردد و سپس فرآیند غنی سازی بر روی آرد، صورت می گیرد.
  • از آرد تولید شده، نمونه برداری می شود و برای اطمینان از مرغوب بودن آرد، آزمایشاتی بر روی آن انجام می شود.
  • در نهایت نیز آرد تولید شده، عرضه می گردد.

دستگاه های مورد نیاز در کارخانه آرد

برای بخش های گوناگون یک کارخانه آردسازی، نیاز به تجهیزات مختلف می باشد. در این قسمت برخی از دستگاه های کارخانه آرد را نام می بریم.

  • تجهیزات غربالگری
  • نوارهای نقاله
  • تجهیزات آسیاب مانند انواع مختلف الک، سیکلون ها و…
  • کانال هوا و فن های هوادهی
  • فیلتر
  • ماشین آلات قسمت بوجاری مانند شن‌گیر، سیاه دانه‌گیر، الک های مختلف، پوست‌گیر، همزن
  • کیسه پرکن
  • سیستم های پنوماتیکی
  • دستگاه بالابر
  • و…

فرآیند آسیاب آرد

وقتی نوبت به آسیاب آرد می رسد، هر کارخانه ای با توجه به مهارت کارکنانش روشی رو انتخاب می کند.  کارهای روزمره آسیاب شامل فعالیتهای مختلفی که جهت آگاهی کامل از آنها میتوانید با ما تماس بگیرید. هر یک از این مراحل به مهارت های مختلفی نیاز دارد که بایستی آموزش لازم را دیده باشید

به طور خلاصه، تولید آرد در مقیاس کوچک یکی از سودآورترین مشاغلی است که می توانید شروع کنید. افراد زیادی از این تجارت کسب سود کرده اند و شما نیز می توانید همین کار را انجام دهید. شما فقط باید در مورد بازار تحقیق کنید و سرمایه کافی برای شروع کار داشته باشید.

منبع: flourmiller.com