مقالات

آنچه باید در مورد سیستم نقاله زنجیری بدانید

[:fa]سیستم نقاله زنجیری[:]

در خط تولید کارخانه های مختلف به منظور جابجایی محصولات از نقاله زنجیری استفاده می شود. منظور از نقاله زنجیری، یک‌سری نوارهای نقاله ناهموار هستند که بسیار بادوام می باشند. از جمله کاربردهای نقاله زنجیری می توان به  ایجاد سهولت در جابجایی محصولاتی که دارای وزن بسیاری هستند و مورد استفاده قرار گرفتن در پایانه های بارگیری و ایجاد تسریع در روند کار اشاره کرد.

زنجیر نقاله، یکی از قسمت های نقاله می باشد و دارای انواع چرخشی و ساده است. زنجیرهای نقاله در مقابل خوردگی دارای مقاومت بسیاری می باشند. در خطوط شرینگ صنایع غذایی، به دلیل همین مقاومت بالای زنجیر نقاله که مانع سرخوردن مواد غذایی می شود، از زنجیر نقاله استقبال بسیاری می شود.

یک‌سری از محدودیت هایی که نوار نقاله دارد، در زنجیر نقاله وجود ندارد. از جمله این محدودیت ها این است که نوارهای نقاله در ابعاد مشخصی ساخته می شوند و در صورت نبود سایز مورد نظر ما، مجبور به استفاده از سایز موجود خواهیم بود. اما زنجیر نقاله در سایزهای متفاوت قابل ولتاژ است. متریال به کار رفته در زنجیر نقاله، فلز و پلاستیک است.

 

انواع مختلف نوار نقاله و اجزای آن

نقاله ها دارای انواع مختلفی هستند. در ادامه برخی از انواع نقاله را معرفی خواهیم کرد.

  • نوار نقاله زنجیری: برای جابجایی مواد و کالاهای مختلف که بین دو نقطه جابجایی، فاصله زیادی وجود داشته باشد، استفاده از نوار نقاله زنجیری، گزینه مناسبی خواهد بود.از این نوار نقاله می توان در صنایع مختلفی استفاده نمود.

تولیدکنندگان در ساخت نقاله زنجیری نیاز خطوط انتقالی و تولید را مدنظر قرار می دهند و به کمک مهندسین متخصص، اقدام به ساختنقاله زنجیری  می نمایند. در ساخت این نقاله از قطعات انعطاف‌پذیر استفاده می شود.

نوار نقاله زنجیری، ساخته شده از فلزاتی است که زنجیروار به یکدیگر وصل شده‌اند. به کمک نیروی موتور، این زنجیره ها به حرکت در می‌آیند. در صنایعی که مواد سنگین در آن حمل و جابجا می شوند، این نوار نقاله مورد استفاده واقع می شود.

  • نوار نقاله تسمه ای: این نوع از نوار نقاله، خود دارای دو حالت نوار نقاله ثابت و نوار نقاله متحرک می باشد. این نوار نقاله نیز در بسیاری از صنایع کوچک و بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد. با توجه به نوع کاربری نوار نقاله تسمه ای، جنس صفحات آن پی وی سی، پلی یورتان و پلی آمید می باشد.

تسمه این نوار نقاله، روی دو درام قرار گرفته است.  تعیین کننده مبدا و مقصد نیز فاصله همین دو درام یا غلتک است. با هرز شدن غلتک نخست، توسط نیروی الکترو گیربکس، درام دوم حرکت می کند. برای هدایت تسمه و جلوگیری از خروج تسمه از مسیر مشخص، بین این دو درام، رولیک هایی قرار داده می شود.

نوار نقاله دارای اجزای مختلفی می باشد. از جمله این اجزاءعبارتند از:

  • تسمه: به عنوان اصلی‌ترین قسمت نوار نقاله محسوب می شود.
  • قاب: برای محافظت از تسمه، روی آن قرار داده می شود.
  • غلتک ها: غلتک های بکار رفته در تسمه نقاله، دارای شکل استوانه ای هستند که تسمه دور آنها می چرخد.
  • موتور محرک: از موتور محرک به منظور به حرکت درآوردن تسمه استفاده می شود.
  • گیربکس: از این قطعه برای تنظیم و کنترل سرعت موتور استفاده می گردد.
  • اتصالات
  • سفت کن نوار

خرید نقاله زنجیری

عوامل مختلفی بر قیمت نقاله تاثیر می گذارند. از جمله این عوامل می توان به کیفیت ساخت نقاله زنجیری، میزان اتوماتیک بودن نقاله، قدرت کشسانی و انعطاف پذیری آن، مساحتی که برای تسمه نقاله نیاز است و… اشاره کرد.

برای خرید و سفارش نقاله زنجیری با کیفیت بالا و قیمت مناسب می توانید به شرکت آورتین اطمینان کرده و مناسب‌ترین و با کیفیت‌ترین محصول را با قیمتی بسیار منصفانه خریداری کنید.

 

سیستم نقاله زنجیری شامل نوار نقاله های ناهموار و با دوام هستند که برای حمل و نقل محصولات در طول یک خط تولید استفاده می­شوند. آنها برای بسیاری از مواردی که به طور معمول بر روی نوار نقاله زنجیری  غلتکی منتقل نمی­شوند مناسب هستند. بنابراین، کاربردهای معمولی برای جابجایی پالت ها، قفسه ها، ظروف صنعتی و هر نوع محصول با سطح استحکام پایین است. آنها در بسیاری از محیط های صنعتی و تجاری از جمله انبارها، کارخانه های خودروسازی و مراکز توزیع استفاده می­شوند.

فواید سیستم نقاله زنجیری

یک نوار نقاله زنجیری توسط زنجیره ای مداوم تأمین می­شود و در درجه اول از آنها برای حمل بارهای سنگین استفاده می­شود. سیستم های نقاله زنجیره ای ما به طور معمول یک پیکربندی دو رشته با بار مستقر در زنجیره ها را دارند، با این حال پیکربندی های چند رشته ای در دسترس هستند.

از آنجا که نوار نقاله های زنجیره ای به طور کلی نصب آنها بسیار آسان است، معمولاً به حداقل تعمیر و نگهداری نیاز دارند، و به راحتی در سیستم هایی با CDLR و نقل و انتقال ادغام می­شوند. بعضی اوقات به دلیل استفاده گسترده در حمل پالت های چوبی یا استیل به عنوان نوار نقاله پالت شناخته می­شوند. علاوه بر این، گزینه های نقاله زنجیری متعدد باعث انعطاف پذیری در برنامه ها و همچنین محیط ها می­شوند.

شرکت آورتین یکی از تولید کنندگان پیشرو در صنعت نوار نقاله  زنجیری است و می تواند نوار نقاله های سفارشی و همچنین ارائه طرح های نوار نقاله زنجیری سریع  را طراحی و مهندسی کند.

در چه کارهایی از سیستم نقاله زنجیری آورتین استفاده می­شود؟

  • حمل و نقل محصولات سنگین از یک مکان به مکان دیگر. برای این کار این نقاله های زنجیری بسیار ساده و استثنایی با دوام هستند.
  • انتقال محصول از طریق مناطق با دمای بالا، به عنوان مثال از طریق اجاق هایی که سایر انواع نوار نقاله ها برای این کار مناسب نیستند.
  • انتقال محصولات در دو حالت مداوم یا نمایه سازی (یعنی زنجیره متوقف می­شود و هر بار شروع می­شود تا یک محصول با استفاده از یک سنسور به انتهای زنجیره انتقال یابد)
  • نوار نقاله هایی که تغییر سرعت در آن ها لازم است. مهمتر از آنکه مجهز به VFD (درایو فرکانس متغیر) باشد، در یک سیستم زنجیره محور یک نوار نقاله ساده برای تنظیم سرعت روشن است.

مواردی که در صورت نیاز نباید از آنها استفاده کنید:

  • جمع آوری محصولات (به عنوان مثال برای بافر).

نوار نقاله های زنجیری به طور کلی اجازه نمی­دهند محصولات بدون هیچ گونه فشار محصول در زنجیره یا کنار آن در زنجیره با یکدیگر جمع شوند. اگر به انباشت نیاز دارید، از نوار نقاله غلتکی یا قدرتی و نوار نقاله سربار رایگان استفاده کنید.

  • محصولاتی که زنجیر را نمی کشند و نمی چرخند.

نوار نقاله های زنجیری نیاز دارند که محصول بدون دردسر بر روی زنجیره سوار شود. اگر به نگه داشتن قطعات در هنگام نقاله احتیاج دارید، یک نوار نقاله اسلات را در نظر بگیرید که می­تواند با استفاده از ابزار برای نگه داشتن محصول در محل خود در هنگام حرکت نقاله به طول حرکت کند.

  • استفاده از نقاله به عنوان یک سطح کار.

نقاله های زنجیری معمولاً برای حمل و نقل ساخته می­شوند، نه برای عملیات تولید روی آنها. از نوار نقاله اسلات یا نوار نقاله غلتکی استفاده کنید. در صورت استفاده از نوار نقاله زنجیری به عنوان سطح کار، لازم است ملاحظات ایمنی ویژه ای مورد توجه قرار گیرد زیرا این زنجیر می­تواند خطرناک باشد.

  • جابجایی محصولات به سمت بالا یا پایین با شیب زیاد.

از آنجا که محصولات ممکن است به راحتی روی زنجیر بچرخند، در صورت استفاده در شیب، می توانند خطرناک باشند.

علاوه بر این، آنها نمی­توانند محصولی را در اطراف منحنی ها حمل کنند. از یک زوایه ی 90 درجه برای انتقال محصولات از یک خط نقاله زنجیری به دیگری استفاده کنید.

مهمتر از همه، محصولاتی با سطوح نرم یا ناهموار برای نقاله های زنجیری مناسب نیستند.

مشخصات فنی سیستم نقاله زنجیری:

نکته مهم، بسته به وزن محصول و کالای منتقل شده  انواع زنجیره و آهنگ های مختلف و همچنین تنظیمات سفارشی در دسترس است. ظرفیت ها به طور معمول از 500 پوند متغیر است. حداکثر 80،000 پوند برای نقاله های زنجیری دو رشته میتوان هزینه کرد.

ساخت و ساز جوش داده شده سنگین با ریل های زنجیری لوله ساختاری

نقاله زنجیری پلی اتیلن مقاوم در برابر سایش، عملکرد آرام و کاهش قدرت را فراهم می­کند.

نقاله زنجیری فولادی برای افزایش بار

زنجیرهای مناسب انتقال جابجایی با پدهای مناسب برای شیشه یا قطعات رنگی

درایو مستقر در مرکز اجازه می­دهد تا انتقال با نقاله زنجیری معکوس شود

ساخته شده برای سفارشات قابل اصلاح

موارد مورد استفاده برای راهنماهای نقاله زنجیری:

برای بارهای سبک تر، از  پلی اتیلن  با اندازه های زنجیره ای C50 ، C60 و C80 (حداکثر 3000 پوند) استفاده می­شود. این مقاومت در برابر سایش، عملکرد آرام و کاهش توان مصرفی را فراهم می­کند. برای افزایش ظرفیت حمل بار و طول عمر طولانی، از پیست فولادی آلیاژی سخت شده در اندازه های C80 (3000 پوند و بالاتر) ، اندازه های نقاله زنجیری C100 و RC120 استفاده می­شود.

زنجیر نوار نقاله

سری “C” از زنجیر نوار نقاله زنجیری در اندازه های C50 تا C100 استفاده می­شود. این نقاله زنجیری صفحه تخت در مقایسه با زنجیری غلتکی سنتی آسیب و ساییدگی محصول را کاهش می­دهد.

زنجیر خالی

انتقال پدهای غیرمجاز مونتاژ شده به زنجیر. قطعات شیشه ای یا نقاشی شده فقط برخی از محصولاتی هستند که می­توان در این زنجیره انتقال داد.

کمربندها

تسمه های پلی اورتان یا تسمه های تخت برای برنامه های نقاله زنجیری در دسترس هستند.

دیسک‌گردان

محرک راه‌اندازی مرکز اجازه می‌دهد تا انتقال با نقاله زنجیری وارونه شود. از نقاط حساس و پینچ محافظت می‌شود.

چنانچه به اطلاعات بیشتری نیاز دارید به عنوان یکی از تولید کنندگان پیشرو در زمینه سیستم نقاله زنجیری، می توانید سوال خود را در قسمت نظرات مطرح کنید

منبع: www.ultimationinc.com