مقالات

اهمیت فرایند تولید ذرت

[:fa]اهمیت فرایند تولید ذرت[:]

فرآوری عمیق ذرت و فرایند تولید ذرت نمونه ی بارز بهینه سازی ساختار صنعتی، گسترش زنجیره صنعتی و افزایش ارزش افزوده محصولات است و همچنین اقدام مهمی برای حل مشکلات کشاورزی د مناطق روستایی است. به عنوان مثال، اتانول زیستی می تواند تصفیه شود. برای حل مشکلات انرژی از ذرت به عنوان سوخت، کنجاله جوانه ذرت، خوراک جوانه، اسپری سبوس ذرت، ، کنجاله گلوتن ذرت و غیر استفاده کرد

ذرت نه تنها جیره غذایی مردم و “سلطان خوراک” است، بلکه یک ماده اولیه مهم صنعتی است. بیش از 3000 نوع محصولات صنعتی می توانند از ذرت تولید شوند. توسعه سریع فرآوری صنعت ذرت در چین منجر به افزایش قابل توجهی در مصرف ذرت شده است که تأثیر عمده ای بر تعادل عرضه و تقاضا و الگوی توزیع ذرت در چین و حتی در جهان داشته است.

درک کامل و مطالعه عمیق نقش مهم توسعه فرآوری صنعت ذرت و فرآیند تولید ذرت و تأثیر آن از اهمیت زیادی برخوردار است و تدوین اقدامات متقابل توسعه علمی برای انجام فعالانه تنظیم و کنترل اقتصاد کلان مواد غذایی، حفظ تعادل بین عرضه و تقاضای ذرت، و توسعه سالم اقتصاد ایران لازم است.

اهمیت ذخیره سازی غلات

تجزیه و تحلیل فرایند تولید ذرت

ذرت به عنوان یک محصول عمده غذایی، همیشه تنوع زیادی در بازار کالا داشته است. “شناسه جدید” به “ذرت قدیمی” اضافه شده است. علاوه بر اساسی ترین کشت کشاورزی و فرآوری اولیه مواد غذایی و خوراک، فیزیک و شیمی نیز پدید آمده است. روش ها و تکنیک های مهندسی تخمیر برای فرآوری عمیق ذرت استفاده می شود. محصولات فرآوری عمیق ذرت عمدتا شامل نشاسته ذرت، کنجاله گلوتن ذرت، نشاسته اصلاح شده، نشاسته ذرت، روغن ذرت، الکل خوراکی، اتانول سوخت، اسید گلوتامیک، لیزین، اسید پلی لاکتیک، زایلیتول، الکل شیمیایی، پروتئین، فیبر هزاران نوع خوراک، محصولات فرآوری ذرت به طور گسترده ای در منسوجات، اتومبیل، غذا، دارو، مواد و سایر صنایع استفاده می شود. با تعمیق سطح فرآوری، یک سیستم اقتصادی ذرت شکل گرفته است.

دو تولید کننده ی عمده  ذرت در جهان وجود دارد که در ایالات متحده و چین واقع شده است. چین دومین تولید کننده ذرت در جهان و دومین کشور مصرف کننده جهان است. ذرت که زمانی به عنوان عمده ترین مصرف کننده به غذا و خوراک محدود می شد، اکنون دستخوش تغییرات بزرگی شده است. علاوه بر افزایش مداوم مصرف خوراک، در این سالها رشد سریع ذرت نیز مشاهده شده است.

ذرت به عنوان ماده اولیه صنعتی مناسب ترین محصول از سه محصول غذایی مهم است و همچنین فرآوری شده ترین محصول غذایی است. صنعت فرآوری ذرت با فضای فراوری فراوان، زنجیره صنعتی طولانی و محصولات بسیار غنی، از جمله هشت سری نشاسته، شکر نشاسته، نشاسته اصلاح شده، الکل، آماده سازی آنزیم ها، چاشنی ها، دارویی و شیمیایی، اما به طور عمده نشاسته و الکل، بیشتر مشخص می شود. محصولات دیگر محصولات فرآوری شده عمیق تر یا محصولات جانبی تولید این دو محصول هستند. این محصولات یا محصولات جانبی فرآوری شده عمیق دارای ارزش نسبتاً بالایی هستند، یعنی ارزش افزوده بالایی دارند و بنابراین می توانند سود بالایی به همراه داشته باشند.

به طور خلاصه، فرآوری ذرت در بسیاری از زمینه ها مانند غذا، دارو و صنایع شیمیایی مورد استفاده قرار گرفته است و در دوره رشد سریع است. چشم انداز امیدوار کننده است. با تعمیق مداوم صنعت فرآوری ذرت ایران و گسترش مداوم زنجیره های محصول، بازار و پتانسیل صنعت فرآوری ذرت بسیار زیاد است.

منبع: flourmiller.com

اگر می خواهید در مورد تجهیزات پردازش ذرت اطلاعات بیشتری کسب کنید ، لطفا با ما تماس بگیرید.